Möten
Medlemmar

LIONS CLUB FALUN

2024-03-28  Stöd till ukrainaflyktingar i Falun

Genom vår kontaktperson Gunilla Bolin delar Lions Club Falun till påsk ut ett antal presentkort till ukrainaflyktingar i kommunen. Presentkorten (betydligt fler än som syns på bilden!) gäller på Ica, Willys och ett antal butiker i centrum med Falukortet. På bilden syns Gunilla tillsammans med klubbens president Anders Wigsten

_____________________________________________________________________

2024-03-26    Zonmöte i Borlänge

Zonmöte i Borlänge 26/3. Det var det andra mötet i den nybildade zon 12 i distrikt 101-M med fem närliggande klubbar: Svärdsjö, Sundborn, Falun, Borlänge, Stora Tuna. Förutom gemensamma frågor, trevligt sällskap och god mat så var kvällens höjdpunkt ett föredrag av Mursal Isa. Mursal berättade mycket intressant och tankeväckande om sin livsresa "Från stäppen i Somalia till Tuna slätten i Dalarna Sverige.

________________________________________________________________________________

2024-02-05     Zonmöte och besök av flyktingungdomar från Ukraina

Vi är bra på att samla in pengar och dela ut men vi är rätt dåliga på att ta bilder. Fotot nedan kommer från ett möte vi hade i förra veckan. Vi ser allvarliga ut men stämningen var god! Det var ett uppstartsmöte för en s.k. zon vilket är en gruppering av närliggande klubbar. Den här zonen består av fem klubbar: Falun, Sundborn, Svärdsjö, Borlänge och Borlänge/Stora Tuna. Syftet med zonen är att underlätta samarbete och informationsutbyte mellan klubbarna.

Den 24/1 hade vi ett ordinarie klubbmöte då vi bjudit tre flyktingungdomar från Ukraina som nu bor i Falun. De berättade mycket gripande om sin situation och sina drömmar. Tyvärr har vi ingen bild från detta möte. Klubben beslutade sen att vi ekonomiskt ska stödja den ukrainska flyktinggruppen i Falun. Detaljerna är ännu inte klara.

__________________________________________________________________________

2023-12-08    Lions Club Falun donerar presentkort till För Falun i Falun

Idag har Lions Club Falun överlämnat tio presentkort à 500 kr till För Falun i Falun. Presentkorten gäller på Ica och kommer att ges till behövande familjer inför julen. På bilden syns Anders Wigsten, president i Lions Club Falun, och Håkan Hellman, sekreterare, och Carla Dahlberg från För Falun i Falun. På bordet bakom kaffemuggarna ligger presentkorten.

_______________________________________________________________________

2023-03-21

Lions Club Falun inbjuder till medlemskap

Nya medlemmar är välkomna att ta med sig sina goda idéer och sin entusiasm för att forma en modern klubb med syfte att göra världen lite bättre.  Lions grundades i Chicago 1917 och Faluklubben bildades 1951 och liksom i många gamla föreningar finns det också i vår klubb ett behov av förnyelse och föryngring.

Lions Club Falun tillhör en världsomspännande frivilligorganisation med klubbar i 200 länder. I Faluklubben träffas vi en gång i månaden för att umgås, äta gott och lyssna på ett föredrag eller delta i ett studiebesök. Vid ett sådant möte planerar vi också framtida aktiveter och rapporterar från pågående projekt. Lions är i grunden en hjälporganisation som samlar in pengar och delar ut till en mängd olika behjärtansvärda ändamål i Falun, i Sverige och internationellt. Vi har t.ex. nyligen i Sverige samlat in medel till ett stort antal bärbara elgeneratorer som skickats till Ukraina. Lions har också bidragit med tält till det jordbävningsdrabbade Turkiet. I Falun satsar klubben mycket på att stötta och uppmuntra barn och ungdom. Vi har också årligen ordnat en aktivitetsdag på Lilltorpet för personer med funktionsvariationer i Falu kommuns dagligverksamhet.

Välkommen att höra av dig om intresse finns!

_______________________________________________________________________________

Lions Clubs International är världens största serviceklubborganisation. Klubbens 1,4 miljoner medlemmar i mer än 46 000 klubbar hjälper samhällen i cirka 200 länder och geografiska områden runt om i världen.

Lions Clubs Internationals nyheter
Connect with Us Online